Chirurgia peretelui abdominal

Chirurgie parietală. Tratează patologiile peretelui abdominal

Chirurgia peretelui abdominal, cunoscută și sub denumirea de chirurgie parietală, tratează patologiile peretelui abdominal atât pe cale clasică (deschis) cât și pe cale laparoscopică (minim-invazivă).

Abordarea laparoscopică a început să fie din ce în ce mai apreciată atât de medicii chirurgi, cât și de către pacienți, care observă avantajele majore ale acestei metode: recuperare mai rapidă, dureri minime, cicatrici mici și aspect mai estetic, reinserție socio-profesională imediată.

Patologia peretelui abdominal este destul de extinsă, cuprinzând :

Hernia inghinală

Hernia inghinală-este o afecțiune ce apare mai frecvent la bărbați, producându-se prin orificiul inghinal, traseu prin care testiculul a coborât din abdomen în scrot, înainte de naștere.

Simptomatologia resimțită de pacientul cu hernie inghinală este următoarea: dureri și disconfort, sesizarea unei umflături în zona inghinală, însoțită sau nu de durere.
Pot exista și situații cu consecințe extrem de grave, atunci când apare fenomenul de “strangulare” a herniei, situație care poate duce la ocluzie, necroză și perforația organelor aflate în sacul de hernie.

Abordarea chirurgicală a herniei inghinale se efectuează cu ajutorul unei plase speciale de susținere,  care întărește peretele abdominal și amortizează tensiunea creată la nivelul suturii, cu reducerea semnificativă a ratei de recidivă.
După intervenția de hernie inghinală, pacienții sunt încurajați să se mobilizeze imediat, recuperarea postoperatorie fiind foarte rapidă.

Hernia ombilicală

Hernia ombilicală este o afecțiune destul de des întâlnită și  apare atunci când se produce slăbirea și relaxarea inelului ombilical, prin care se angajează spre exterior diferite structuri din interiorul abdomenului.

Intervenția chirurgicală în cazul herniei ombilicale își propune să rezolve afecțiunea prin împingerea înapoi în abdomen a organului protruzionat (intestin, epiploon etc) și apoi închiderea porțiunii dintre mușchii abdominali prin care s-a produs hernia.

Hernia ombilicală poate fi operată atât prin abord clasic, cât și pe cale laparoscopică, cea din urmă fiind preferată datorită timpului de recuperare mult mai rapid.

Hernia incizională (eventrația)

Hernia incizională (eventrația) apare în urma unei alte intervenții la nivel abdominal, atunci când se slăbesc sau se rup suturile sau straturile peretelui abdominal de la nivelul cicatricei.

Proeminența de la nivelul abdomenului, poate conține anse intestinale și chiar organe.

Așadar, intervenția chirurgicală trebuie efectuată rapid în vederea reparării peretelui abdominal, de regulă cu ajutorul unei plase special destinate unei astfel de operații.

Laparoscopia este o tehnică des utilizată și în cazul eventrației.

Hernia femurală

Hernia femurală reprezintă exteriorizarea sub piele a unei anse intestinale printr-un punct slab anatomic al peretelui abdominal, localizat la rădăcina coapsei (în regiunea femurală).

Este un tip de hernie care afectează în special femeile, din cauza  faptului că diametrul pelvisului este mai mare în cazul lor, deci și zona prin care se poate produce hernia are, implicit, dimensiuni mai mari.

Sacul hernial poate conține organe intraabdominale sau doar țesut adipos.

Durerea apărută în cazul herniei femurale este localizată la baza coapsei și, uneori, iradiază în zona  scrotala și inghinală.În cazul în care apar complicații (încarcerare sau strangulare), simptomatologia se complică, pacientul prezentând  stări de greață și vomă și oprirea tranzitului intestinal cu meteorism abdominal accentuat.

Tratamentul chirurgical al acestei patologii implică, deseori, necesitatea utilizării unei plase speciale pentru repararea peretelui abdominal.

Hernia epigastrică

Hernia epigastrică cunoscută și sub denumirea de hernie de linie albă, este situată în partea inferioară a toracelui, deasupra buricului, de-a lungul liniei mediane a abdomenului.

Hernia epigastrică apare ca o protruzionare a peretelui abdominal, ca urmare a slăbirii țesutului conjunctiv dintre mușchii drepți abdominali.

Chirurgul general va interveni laparoscopic pentru a repara defectul muscular, în funcție de dimensiunea acestuia putând utiliza și o plasă specială pentru a acoperi defectul parietal.

Recuperarea post-operatorie este rapidă, pacienții putând să se întoarcă la activitățile cotidiene la câteva zile de la intervenția chirurgicală.