Colecistectomie

Operație de pietre la fiere – intervenție laparoscopică

Denumită popular "operație de pietre la fiere", Colecistectomia laparoscopică este intervenția chirurgicală ce poate rezolva problemele cu bila în cel mai scurt timp, fiind din ce în ce mai des abordată de echipa chirurgicală datorită reducerii numărului de complicații postoperatorii, cât și datorită gradului de confort creat pacientului, mult superior operației clasice, abdominale.

Este o intervenție chirurgicală de dificultate scăzută, necesitând câteva mici incizii abdominale și având un rezultat excelent în vederea creșterii calității vieții pacientului.

Din punct de vedere medical, colecistul sau vezicula biliara este un organ cu forma unui săculeț, aflat sub ficat, ce are rolul de depozitare şi de concentrare a bilei (lichidul de secreție al ficatului).

Secreţia biliară a ficatului este continuă, iar evacuarea ei în intestin este ritmată de mese, în perioada dintre acestea bila fiind depozitată în vezicula biliară unde se concentrează de aproape douăzeci de ori prin absorţia sărurilor anorganice şi a apei, volumul de bilă produs pe un interval de timp adaptându-se capacităţii reduse de depozitare a colecistului.

Bila

Bila are un rol important pentru digestia şi absorbţia lipidelor. Deşi bila nu conţine fermenţi digestivi (enzime), prin prezenţa sărurilor biliare ea capătă o funcţie digestivă.

Sărurile biliare sunt substanţe tensioactive, ele scad tensiunea superficială a picăturilor de grăsime, favorizeazând emulsionarea și apoi absorbția lor la nivel intestinat.

Sărurile biliare au rolul de a stimula peristaltismul intestinal şi rolul de a preveni putrefacţia proteinelor în intestinul gros. Ele solubilizează şi colesterolul şi împiedică, împreună cu fosfolipidele, apariţia de calculi biliari („pietre la fiere”), afecțiune ce poarta numele de litiază biliară.

Colecistita cronică

Colecistita cronică reprezintă o inflamație cronică a veziculei biliare, de obicei secundară unor focare cronice aflate la distanţă şi este determinată de episoade repetate de colecistită acută sau de iritaţia mecanică prelungită a peretelui vezicular produsă de calculi.
Colecistita cronică se intalneşte mai frecvent la femei şi apare de obicei la vârsta mai tânără, aproximativ 40-50 ani.

Cauzele colecistitei cronice

Cauzele incriminate în etiologia colecistitelor cronice sunt variate: infecțioase, neuro-hormonale, chimice, distrofice, alergice. Infecțiile sunt de asemenea factori determinanți.

Existența litiazei biliare  este un factor important în apariția colecistitei cronice. Cauzele de apariție ale litiazei biliare pot fi:
  • dieta săracă cu dominarea alimentelor grase, picante sau sărate;
  • nerespectarea regimului alimentar (pauze lungi între mese, mese abundente de seară, lipsa de alimente încălzite);
  • abuzul de alcool;
  • fumatul
  • sedentarismul;
  • constipație cronică și intoxicație
  • obezitatea;
  • anticoncepționalele pe bază de estrogeni
  • terenul ereditar

Colecistita cronică - simptome

Colecistita cronică se manifestă în general cu perturbări din sfera biliară şi gastrointestinală.

Pacientul se plânge de gust rău în gură, de digestii greoaie, senzaţia de „prea-plin” după mese, balonări abdominale, uneori arsuri epigastrice; se simte obosit, cu capacitatea de muncă scăzută, acuză adesea cefalee.

Greţurile sunt dese şi pot fi însoţite de vărsături. În alte cazuri predomină diareea postprandială şi uşoare crampe abdominale.

Uneori, simptomatologia poate fi sub forma unei nevroze astenice, cu astenie psihică şi fizică, insomnie sau somn agitat cu coşmaruri, cefalee. La femei, apar deseori perturbări ale ciclului menstrual, precum dismenoreea. Durerea veziculară poate fi moderată, şi poate să apară după mese mai bogate în grăsimi, sau poate să atingă intensitatea unei colici veziculare.
Înaintea oricărei operații radicale de cancer mamar, echipa multidisciplinară care se întrunește sub forma unei Tumor Board (medic radioterapeut, medic oncolog, medic chirurg de chirurgie generală, medic anestezist) va decide pașii de urmat în fiecare caz în parte, astfel încât tratamentul radioterapeutic, chimioterapeutic și chirurgical să fie utilizat spre binele pacientei și având un singur scop: vindecarea.

Colecistita cronică - tratament chirurgical

Tratamentul chirurgical este indicat în următoarele situaţii:
  • calculul migrat în căile biliare;
  • infecţii ale colecistului (colecistita acută, piocolecist, gangrena);
  • veziculă plină cu calculi mici, ce au potenția de a migra și a produce obstrucții la nivel biliar și pancreatic.
Colecistită cronică necalculoasă va beneficia în general de tratamentul medicamentos, cel chirurgical fiind aplicat doar când starea bolnavului se agravează.

Tratamentul chirurgical presupune îndepărtarea colecistului printr-o metodă nouă, minim invazivă, ce necesită o spitalizare de scurtă durată a pacientului (de obicei 24 de ore), fapt ce îi permite o recuperare postoperatorie mai rapidă.

Colecistectomia laparoscopică

Colecistectomia laparoscopică este intervenția chirurgicală ce poate rezolva problemele cu bila în cel mai scurt timp, fiind din ce în ce mai des abordată de echipa chirurgicală datorită reducerii numărului de complicații postoperatorii, cât și datorită gradului de confort creat pacientului, mult superior operației clasice, abdominale.